Mijn salaris over december 2011 is uitbetaald en belast in 2012. Doordat heffingskorting in 2012 is verlaagd voor 62+ Ik houd nu minder over .Mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De algemene heffingskorting 2012 is in vergelijking met 2011 iets hoger. Maar de arbeidskorting is verlaagd: verhoogde bedragen voor 58-jarigen en ouder zijn voor 2012 gewijzigd in de standaard heffingskorting zoals die ook voo 58-minners geldt. Daarnaast zijn de bedragen van de doorwerkbonus verlaagd: met name de 62-jarige is hier de klos: van 5% terug naar 1,5% inkomen boven het vrijgelaten bedrag van € 9300.

Tot zover de informatie waarvan u ook kennis heeft genomen. Mijns inziens maakt u echter een denkfout: u heeft inkomen in 2011 en u heeft inkomen over 2012. De heffingskortingen worden op de te betalen belasting over dit inkomen in mindering gebracht. In 2012 pakt het netto resultaat voor u minder gunstig uit, zoals voor IEDERE 62+ , maar ook voor iedere 57+ Er wordt immers minder korting gegeven op de te betalen belasting over het belastbaar inkomen: minder abeidskorting, minder doorwerkbonus.

Maar uiteindelijk is het een verschuiving van inkomen. U heeft nu in 2012 een wat hoger inkomen dan wanneer het salaris reeds in 2011 zou zijn uitbetaald.
Wel kan het zijn dat u door verschuiving van inkomen net in een hogere belastingschijf terechtkomt met een hogere belastingheffing: 33,1 / 41,95 / 42 / 52 procent
fisbel