Waarom zet je een potje met vet op de tafel?

Het welbekende liedje : ''Ik heb een potje met de vet op de tafel gezet! ''

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een heel oud liedje in armoedige tijden ontstaan, vermoed ik. Dan was het een heel rijk gevoel (van binnen) als er een lekker potje met vet op de tafel werd gezet. Wat een uitzinnige vrolijkheid toen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij is ook in oude armoedige tijden een pot met vet altijd niet te vreten geweest :)

Andere antwoorden (4)

Het rijmt, als je het op de tafel zet. Het hebben van rijmende zinnen is een kenmerk van bijna alle liedjes.

Toegevoegd op 09-06-2009 19:36:33
Nee, serieus, zo eenvoudig is het echt, naar mijn idee!
Antoni
14 jaar geleden
Het enige dat ik erover kan vinden, is dat het oorspronkelijk een soldatenlied was. Wat was dat potje met vet dan? Misschien om het leer soepel te houden van schoenen en riem. Het lied werd dan aangeheven aan het eind van de dag, om aan te geven dat de dag erop zat en het tijd was om nog even de spullen te gaan onderhouden.
(misschien...)
AWM
14 jaar geleden
als je het onder de tafel zet, kun je er veel moeilijker bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in het eerste couplet wordt de pot met vet op de tafel gezet. In het tweede couplet wordt het eveneens op de tafel gezet maar dan op een andere manier.